Skip to content
Home » Nieuwsbrief 9/22

Nieuwsbrief 9/22

De zomervakantie is achter de rug, we zijn er met z’n allen weer ingevlogen! Met de start van het nieuwe schooljaar introduceren we graag een nieuw initiatief: een driemaandelijkse nieuwsbrief waarin je alle updates van i-Active kan nalezen. Zet je schrap voor onze allereerste editie …

2022 is tot nu toe al een druk jaar geweest voor i-Active. Niet alleen zijn we van naam veranderd (bye bye, i-School), maar we zijn ook volop bezig met een aantal veranderingen binnen het programma. Reden te meer om te vieren! Dat is ook wat we gaan doen op dinsdag 28 februari in Cultuurcentrum ’t Getouw in Mol. Wees allen zeer welgekomen (en vergeet je niet in te schrijven indien je dit nog niet hebt gedaan)!

Inschrijvingsformulier evenement i-Active 28/02/23 (nieuwe datum)

Naar aanleiding van onze naamsverandering en afsplitsing van Info Service Belgium hebben we een nieuwe website: neem een kijkje op www.i-activeisb.be! Deze nieuwsbrief (en de volgende nieuwsbrieven) zal je ook kunnen nalezen op de pagina ‘Nieuws’ van onze nieuwe website.

Verder zie je op de homepagina regelmatig mededelingen verschijnen over nieuwe (al dan niet betalende) functionaliteiten in i-Active. We lijsten ze hieronder nog eens op.

Updates

  • Het scherm Configuratie > Calculatiemodule, waar je de ingestelde parameters (uren, buffers, tarieven boetes …) kan raadplegen, hebben we overzichtelijker gemaakt.
  • Op het scherm Configuratie > Klant > Klantgegevens hebben we een nieuw vinkje genaamd ‘Niet inschrijven onder 2,5 jaar’ gemaakt, waarmee je kan instellen dat kinderen die de leeftijd van 2,5 jaar nog niet hebben bereikt, niet ingeschreven kunnen worden via de kalender in het ouderportaal.
  • Op hetzelfde scherm Configuratie > Klant > Klantgegevens hebben we een tweede nieuw vinkje ‘Mail versturen bij goedkeuren dienst’ gemaakt. Door dit aan te vinken krijgt de ouder/deelnemer standaard een mail (naar het e-mailadres bij ‘Automatisch’ in het dossier) met de boodschap dat de dienst(en) waarvoor het kind/de deelnemer werd geregistreerd, goedkeurd is/zijn. 
  • Je kan vanaf nu zelf een bericht plaatsen op het ouder-/burgerportaal. Dat kan je doen via Configuratie > Klant > Klantgegevens bij het tabje ‘Berichten op oudermodule’.
  • Tot nu toe kon je attesten enkel opvragen via Import/export > Fiscale attesten of Mutualiteitsattesten. We hebben recentelijk in de kinddossiers een tabje ‘Attesten’ toegevoegd (tussen ‘Afrekeningen’ en ‘Huisarts’), zodat je rechtstreeks vanuit het kinddossier de attesten van dat kind kan raadplegen.

Nieuwe functionaliteiten (via offerte)

  • Je kan nu betaalplannen aanmaken in i-Active waardoor je ouders met openstaande afrekeningen in schijven kan laten afbetalen.
  • Afrekeningen kan je voortaan in een zipbestand downloaden zodat de boekhouding de afrekeningen in PDF-formaat kan inlezen.

Fiscale attesten 2022 & aangifte via Belcotax-on-web

  • Met het oog op de nieuwe digitale aangifte via Belcotax-on-web moeten alle rijksregisternummers van de kinderen en die van de betalers ingegeven zijn in i-Active. Voor wie geen rijksregisternummer heeft, is er een veld voorzien voor het BIS-nummer. Dit veld verschijnt als er een andere nationaliteit dan de Belgische wordt aangeduid. Het BIS-nummer kan je wel of niet verplicht maken bij registratie.
  • Om het verzamelen van de rijksregisternummers te vergemakkelijken, hebben we twee nieuwe i-Questlijsten (Import/export > i-Quest) opengezet voor alle klanten: ‘Kinderen zonder rijksregisternummer’ en ‘Verantwoordelijken zonder rijksregisternummer’, te vinden onder de rubriek ‘Persoonsgegevens’.
  • Verder raden we aan om de module eID aan te kopen, waarmee je een identiteitskaart kan inlezen en je zo alle nodige info in één keer in i-Active kan opslaan.
  • Vergeet zeker niet de betalingen te importeren tegen het einde van dit jaar. Zoals je intussen weet, worden fiscale attesten (en mutualiteitsattesten) enkel voor betaalde afrekeningen aangemaakt. De betalingen moeten bovendien in het jaar 2022 gebeurd zijn voor de fiscale attesten van 2023.
    Heb je nog geen importprocedure (of lees je geen CODA-bestanden in), neem dan zo spoedig mogelijk contact met ons op.

Zoals altijd kan je de helpdesk contacteren via ticket of telefoon (09/265.97.72) voor meer info of een vrijblijvende offerte voor een of meerdere van de functionaliteiten.

Check zeker ook af en toe de webinars die gepland staan op de homepagina bij het tabje ‘Opleidingen’. Je kan je daar makkelijk inschrijven voor één of meerdere webinars met de knop ‘Inschrijven’ tot 2 dagen vóór de webinar. Enkele dagen op voorhand wordt dan een Teamsuitnodiging verstuurd naar de deelnemers, eventueel samen met de Powerpoint die gebruikt zal worden tijdens de webinar. Wil je meer weten over hoe zo’n webinar in elkaar zit? Aarzel niet om de helpdesk te contacteren.

De komende webinars zijn:

  • Tabletmodule & interactieve rapporten – 20/10/2022
  • Kinddossiers – 15/11/2022
  • Factureren & crediteren – 15/12/2022
  • Fiscale attesten & mutualiteitsattesten – 12/01/2023
  • Kalender opmaken – 16/02/2023
  • Tabletmodule & interactieve rapporten – 16/03/2023
  • Kinddossiers – 13/04/2023

De planning wordt geregeld geüpdatet. Heb je zelf een idee voor een webinar? Geef gerust je suggestie(s) door!

Zo, dat was het voor onze eerste nieuwsbrief. Heb je vragen of opmerkingen over deze nieuwsbrief, geef zeker een seintje.

Het i-Active team